طراحي و برنامهريزي توسعه محصول فعاليتي است كه هدف از آن تعيين ويژگيهاي محصولي است كه توسط يك واحد توليدي ارائه ميشود. اين كار مستم جمعآوري اطلاعات از نيازهاي مصرفكنندگان، نتايج پژوهشهاي واحد تحقيق و توسعه، دورة عمر محصول، عوامل عمده در توليد محصول، سياستهاي سازمان، قيمت فروش رقابت، كاربرد محصول ميباشد.
طراحي و برنامهريزي توسعه محصول از وظايف هميشگي مديريت توليد ميباشد و طراحي محصول ارتباط بين بخشهاي بازاريابي و توليد و توسعه است. بخش بازاريابي خصوصيات عمومي محصول را تعيين ميكند و بخش توليد و توسعه مشخصات فني محصول را طوري تعيين مينمايد كه خصوصيات عمومي آن بصورت موثرترين و كاراترين شكل ممكنه باشد.
بخاطر رقابت در داخل و يا خارج يك صنعت يا تغيير گرايشها و سليقهها و يا تغييرات در روندهاي سياسي و محدوديت منابع و همچنين بالابردن اطمينان و سودآوري شركت نياز به طراحي محصولات و توسعه جديد آن ميباشد.
فرآیند طراحی و توسعه محصول، مجموعه گام به گام تمامی فعالیتهای مورد نیازی است که یک شرکت برای توسعه، ساخت و فروش یک محصول جدید باید اجرا کند. این فعالیتها شامل بازاریابی، پژوهش، طراحی مهندسی، تضمین کیفیت، تولید و تمامی زنجیره تامین و فروش میباشند.
محصول را باید از جنيه های مختلف اجتماعي، اقتصادي، فني مورد شناسائي قرار داد. بعضي از اين جنبهها عبارتند از :
مدير محصول دو مسئوليت کليدي دارد :
اول اينکه بايد با مديران شرکت همکاري و تعامل نمايد تا مشخص گردد چه چيزي بايد در نقشه راه محصول وجود داشته باشد. در واقع مدير محصول بايستي فرصتهايي را نمايان سازد که بتوان ماموريت اصلي شرکت را به شکل محصول، به واقعيت تبديل نمود. ايدهها ارزان هستند. آنها توسط هرکسي و از هرجايي ممکن است مطرح شوند. اين وظيفه مدير محصول است که چارچوبي براي امتيازدهي، سازي و رتبهبندي راهکارهاي حل مسائل ارائه دهد .
درباره این سایت